Polacy w Boliwii
6.06.2022
[...] Również od XX wieku nastąpił rozwój współpracy kulturalnej polsko-boliwijskiej.
I tak dla przykładu, na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Renesansu i Baroku Amerykańskiego "Misiones de Chiquitos" w Boliwii w 2006 roku po raz pierwszy wystąpił polski chór - Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza z Poznania, pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza, odbywający tournée w Peru, Boliwii i Ekwadorze. Osobą odpowiedzialną za powstanie i ideę tego festiwalu jest Polak - polski misjonarz w Boliwii, ks. prof. Piotr Nawrot z La Paz, muzykolog i dyrygent, który od ponad dwudziestu lat bada i propaguje kulturę muzyczną Indian południowoamerykańskich. Rewelacyjne przyjęcie występów chóru zarówno przez miejscowych Indian, jak i notabli w większych miastach i uznanie recenzentów, sprawiło m.in. przyznanie wszystkim członkom chóru tytułu honorowego obywatela miejscowości Ascensión de Guarayos. Była to szósta edycja festiwalu, który odbywa się co dwa lata na przełomie kwietnia i maja w XVII-wiecznych misjach jezuickich Indian Moxos i Chiquitos oraz w Santa Cruz. Kościoły, w których koncertują chóry, wpisane są na listę dziedzictwa światowego UNESCO. Podczas odbudowy tych misji odnaleziono kilka tysięcy zapisów nutowych muzyki sakralnej, spisanych przed kilku wiekami zarówno przez Europejczyków, jak i lokalnych kompozytorów. Jest to barokowa muzyka ewangelizacyjna, która była grana w tych miejscach codziennie aż do połowy XIX wieku. Do dziś wśród Indian zamieszkujących tereny misji przetrwała ta oryginalna kultura muzyczna bez żadnych europejskich naleciałości i zmian stylistycznych. Na pierwszym festiwalu w 1994 roku występowały tylko misyjne chóry boliwijskie, dwa lata później gościły zespoły z ośmiu krajów. Dzisiaj jest to festiwal przeznaczony wyłącznie dla chórów zawodowych, a zyskał taką rangę, że wykonawcy specjalizujący się w muzyce baroku wręcz zabiegają o udział w nim.
W tegorocznej edycji (2006) wystąpiło około 29 zespołów z całego świata, w tym tak znane, jak: Ensemble Organum z Francji, Florilegium z Wielkiej Brytanii i Alia Musica z Hiszpanii. Koncerty w misjach Santa Ana, San Ignacio de Velasco, San Julian i Ascensión de Guarayos. Ostatni koncert w ramach festiwalu odbył się w Santa Cruz w kościele San Roque. Chór Kameralny UAM przygotował repertuar polskiego renesansu i baroku, który nigdy przedtem nie był na festiwalu prezentowany: utwory Mikołaja Gomółki, Wacława z Szamotuł, Mikołaja Zieleńskiego, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Bartłomieja Pękiela oraz - jak każdy zespół - jeden utwór z obszaru Ameryki Południowej (Natalia Budzyńska "Owacje od Indian" Przewodnik Katolicki 24/2006) [więcej...]
Marian Kałuski
Polsko-Polonijna Gazeta internetowa KWORUM