Noworoczne rytmy (2012)
16-17 stycznia 2012
Uniwersytecki Koncert Noworoczny (16. i 17. stycznia) rozpoczęło – jak każe tradycja, podtrzymywana od 1988 r. – słowo rektora UAM. Prof. Bronisław Marciniak przywitał przedstawicieli wszystkich stanów uczelni, a imiennie swych poprzedników na urzędzie, profesorów Bogdana Marcińca, Stefana Jurgę i Stanisława Lorenca. Do serdecznych życzeń kolejnego, pomyślnego roku dla uniwersytetu i całej jego wspólnoty, prof. Marciniak dołączył – także już tradycyjną – informację o… „trzynastce” w kasie od 31 stycznia.
W dobrym zatem nastroju można było zacząć muzykowanie, podzielone – też zwyczajowo – na trzy odsłony.
W pierwszej zagrała damska Orkiestra Kameralna UAM pod batutą Aleksandra Grefa. Kilka utworów, głównie z klimatu i rytmów południowo-amerykańskich (Francini. Mores, Piazzolla), two- rzyło pomost dla drugiego obrazu wieczoru. W jego ramach wystąpił Chór Akademicki UAM, od roku pracujący pod kierownictwem Beaty Bielskiej. Trzema kolędami: irlandzką, z Jamajki i parafrazą „Cichej nocy”, nawiązał do świąteczno-noworocznej atmosfery. Potem bawił publiczność znanymi już przebojami z „Chili Con Carne” na czele.
Po przerwie estradę auli zajęli…Cyganie. Przebrani – członkowie Chóru Kameralnego UAM Krzysztofa Szydzisza i prawdziwi Romowie – Zespół „Tatra Roma” – międzynarodowa, wielopokoleniowa rodzi- na, sygnowana nazwiskiem Czureja. Senior rodu i szef grupy instrumentalistów, śpiewaków i tan- cerzy, wirtuoz skrzypiec i kompozytor Miklosz De- ki Czureja, kiedyś przez samego Menuhina określony mianem „Króla czardasza”, był wodzirejem 90- minutowego montażu folklorystycznego, przetykanego gawędą Anny Markowskiej – o korzeniach, historii i wędrówkach Romów. „To były piękne dni” – śpiewali na koniec wszyscy refren popularnego przeboju Borisa Fomina. Długa owacja dla wykonawców noworocznego koncertu potwierdzała ich sukces. (rp)