Pamiątkowe zdjęcie projektu MISA A BUENOS AIRES
fot. facebook.com/amuchamberchoir

"Modlitwa", "Misatango" i Amadeus w Auli UAM w Poznaniu

6 kwietnia 2014


„Misa a Buenos Aires" (Misatango), dzieło Argentyńczyka Martina Palmieriego obiega świat, zwłaszcza odkąd w Watykanie rządzi b. arcybiskup stolicy Argentyny.

Kwietniowy (6. IV) koncert Orkiestry Kameralnej „Amadeus" - z tym utworem w programie - również ściągnął do auli UAM komplet ciekawych oprawienia łacińskiego tekstu sześciu części mszy - w rytmy... tanga. Do jego poznańskiej premiery z „Amadeusem", Agnieszka Duczmal zaprosiła: znakomitą polską mezzosopranistkę Małgorzatę Walewską, znanego już u nas świetnego, włoskiego bandoneonistę Mario Stefano Pietrodarchiego i wyjątkowo dobrze czujący ten typ muzyki Chór Kameralny UAM prof. Krzysztofa Szydzisza, który już kilka lat temu poznał partyturę owej mszy. Przy fortepianie zasiadł sam twórca Martin Palmieri. Tak jak oczekiwano, publiczność entuzjastycznie przyjęła utwór i jego autora szczególnie, ale także wszystkich odtwórców poruszającej muzyki.

Tymczasem w zgoła innym nastroju - powagi i zadumy, lecz zarazem przełamywania oporu w odbiorze współczesnej twórczości - toczyła się pierwsza część koncertu. Orkiestra „Amadeus" pod dyr. Anny Duczmal-Mróz zagrała „Modlitwę" - rodzaj muzycznej medytacji, dzieło rozpoczęte przez Andrzeja Panufnika, które dokończyła (po śmierci kompozytora) jego córka Roxanna. A potem zabrzmiał utwór Sofii Gubaiduliny, ciągle jeszcze u nas mało znanej 83-letniej Rosjanki, zamieszkałej w Niemczech, której obfity dorobek twórczy, niejednokrotnie nasycony wpływami mistycznych tradycji religijnych, przewija się przez największe estrady świata. W 1982 r. nawiązując do słynnych opusów Schuetza i Haydna Gubaidulina też napisała muzykę do „siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu". W wyobraźni kompozytorki uosabiają je dźwięki akordeonu, wiolonczeli i smyczków. Solowe partie z „Amadeusem" wykonali: Maciej Frąckiewicz i Karolina Jaroszewska. Dyrygowała Anna Duczmal-Mróz.

Życie Uniwersyteckie Nr 5 (248) maj 2014


Na Wielki koncert wielkanocny "Cza pokuty : czas radości" zaprasza w niedzielę do Auli UAM w Poznaniu Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus. Pierwsza część koncertu "Czas pokuty" zawierać będzie "Modlitwę" Andrzeja i Roxanny Panufników oraz "Siedem słów" Sofii Gubaiduliny. Jako soliści wystąpią wiolonczelistka Karolina Jaroszewska i akordeonista Maciej Frąckiewicz. Orkiestrą Amadeus zadyryguje Anna Duczmal-Mróz. [więcej...]

Marek Zaradniak
gloswielkopolski.pl